Guider epage ​​​​​​​

Sökoptimering

Så fungerar det


​​​​​​​En webbplats består av ett antal sidor med innehåll som text och bild. En enskild sida på en webbplats kan vara startsidan, Om företaget, Kontakt eller en anna typ av informationssida.

Varje unik sida på webbplatsen har en egen Titel, Meta description och URL. Sidan kan även innehålla flera rubriker, texter och bilder med alt-taggar som kan optimeras för sökoptimering.

Titel


Alla webbplatser ska ha en titel. I en sökmotors ögon är titeln det viktigaste för att bedöma vad en sida handlar om och för vilket/vilka sökord den ska rankas på. En titel är lika viktig för sökmotorer som för användaren själv i sökresultatet.

Titeln ska vara kortfattad och ska bestå av max 60 tecken.

Varje titel ska vara unik för varje sida på webbplatsen för att undvika försämrat sökresultat. Undvik upprepade titlar och titlar som liknar varandra för mycket. Exempelvis: “Pinevision - Om oss”, “Pinevision - Case”, “Pinevision - Webbdesign”.

Titeln ska vara kortfattad och ska innehålla sökordet, men max två gånger. Undvik att upprepa ord eller fraser i en och samma titel.

Titeln på en sida är avgörande för att ge besökaren en snabb insikt på vad webbplatsen innehåller, det är oftast titeln som en besökare går efter i sökresultatet.

Lägg till en titel i epage.

Metabeskrivning (Meta Description)


En metabeskrivning är till för att kortfattat ge besökare och sökmotorer en snabb översikt av webbplatsens innehåll och få besökaren att klicka vidare in på sidan.

Varje sida bör ha en unik metabeskrivning på sin webbplats. Undvik upprepade eller nästintill identiska beskrivningar. Beskrivningen bör beskriva vad den specifika sidan innehåller.
​​​​​​​
Se till att metabeskrivningen visar sökordet så tidigt som möjligt. Den bör inte vara längre än 160 tecken för att hålla den lagom informativ.

​​​​​​​Lägg till metabeskrivning i epage.

H1 (Rubrik 1)


Alla sidor på en webbplats ska innehålla en H1:a (Rubrik 1). Rubriken ska max innehålla 40 tecken och innehålla sökordet, men max två gånger. Den ska inte vara helt identisk med sidans titel.

Det första ordet i rubriken skall helst vara sökordet. Använd endast en H1:a per sida på webbplatsen.
seo-h1seo-h1
seo h1

Brödtext


Desto mer relevant brödtext en sida har, ju gladare blir sökmotorerna. Sökordet och/eller sökfraser ska framgå i texten. En bra brödtext består av mer än 500 ord.

Dock ska sökord inte upprepas för många gånger i brödtexten, sökmotorer bedömer både relevans och kvalitet.
Tänk på att göra din text så relevant och användbar i sökresultat som möjligt, men den ska fortfarande vara funktionell för besökaren.

Sökmotorer blir bättre och bättre på att känna igen synonymer, återanvänd liknande ord och grammatiska former på ditt sökord i brödtexten för att ge större spridning.

Alt-taggar på bilder


Alt-taggar på bilder ger chans till högre rankning i sökresultatet för bilder hos sökmotorer. 

Att använda sig av alt-tagg är viktigt för både bildsökning och det vanliga sökresultatet. På minst en av sidans bilder ska sökordet vara med i alt-taggen. Välj bild med omsorg då alt-taggen även ska beskriva bilden. 

Gällande rankning av bilder i sökresultatet behandlas även bildens titel och filnamn.

URL


URL är webbadressen till en unik sida. Det kan vara en fördel om sökordet uppstår i URL:en även om det inte är ett måste för att kunna nå ett bra sökresultat.

Exempelvis är den optimala URL:en för sökordet “bildelar” www.bil.se/bildelar. 

Duplicerat innehåll


​​​​​​​Samma titel, rubrik eller textstycken som upprepas kan räknas som duplicate content och därmed rankas lägre i sökresultatet.